Door de eeuwen heen golden er veel verschillende opvattingen over hoe vrouwen zouden moeten zijn. Eigenschappen als kracht, je laten horen en moed waren voorbehouden aan de man. Ook in de kunst werden vrouwen geacht op het doek te staan in plaats van ervoor. Deze ongeschreven wetten wachtten erop, doorbroken te worden. Zo kwamen moedige vrouwelijke kunstenaars in opstand en overwonnen, de roep van de muze volgend, maatschappelijke structuren. Frida Kahlo liet haar stem het duidelijkste horen en is vandaag de dag de meest bekende van deze vrouwen. Haar korte maar intense leven liet ze zien in ongekend aangrijpende schilderijen.
“Zelf tussen honderd kunstwerken zal het mijne er altijd uitspringen,” aldus het art deco-icoon Tamara de Lempicka. Wat het toppunt van arrogantie lijkt te zijn, is in de werkelijkheid simpelweg niets minder dan de waarheid. Haar weelderige koelte, de zachte lichamen temidden van harde vormen en uitzonderlijke luxe maakten van Lempicka de uitzonderlijke kunstenares, wiens werken vandaag de dag nog steeds iedereen fascineren. Ze vroeg niet om succes, ze nam het, en hier vind je exclusief haar sfeervolle, hedonistische werken, die elke kamer in een kunstsalon zullen veranderen.
Gevoel is waar vrouwen van beschuldigd worden, wat ze wordt verweten. Gevoel is de oorsprong van de kunst. Gevoel laat kunst spreken en eeuwenlang overleven. Hilma af Klint, de pionier van de abstracte en occulte schilderkunst, zocht met haar werk naar antwoorden op de grote levensvragen. Haar oog voor het spirituele uitte zich in prachtige abstracte schilderijen, waarvan de mystieke uitstraling ongebroken is. Af Klint leverde een onschatbare bijdrage aan de kunst met haar picturale zoektocht naar een hogere waarheid en blijft boeien.